Spørgsmål og svar om Corona virus
OMØ følger løbende udbredelsen af Corona virus i verden. Og vi anbefaler at alle orienterer sig løbende hos myndighederne og tager alle forholdsregler
Mange er bekymret for hvordan coronavirus påvirker vores samfund. Vi har en beredskabsplan så virksomheden kan holdes i gang så længe som muligt selv hvis nogle medarbejdere bliver syge eller må blive hjemme. Vi er i løbende dialog med vores kunder og følger altid de ansvarlige myndigheders anbefalinger.
Situationen ændrer sig time for time, og derfor arbejder vi hele tiden på at informationerne er up to date. Under overskriften kan du se hvornår denne side senest er blevet opdateret.
1. Kan Omø stadig udføre sine opgaver til trods for den situation coronavirusset har skabt?
Ja, det kan vi. Alle ledere i virksomheden har en beredskabsplan der gør at virksomheden kan tilpasse sig og holdes i gang, selv hvis medarbejdere er nødt til at blive hjemme. Vi er klar over at mange af vores kunder selv er berørt af situationen på forskellige måder, og vi er i løbende dialog med dem.
Vi befinder os i en situation som aldrig før, og store dele af samfundet er påvirket. Vi vil bede alle vores kunder om at hjælpe os med at løfte det fælles ansvar så vi sammen kan tackle situationen så godt som muligt, gennem dialog og ved at dele information med os.
2. Har Omø ændret noget i sin måde at udføre sine opgaver på?
Hos os kommer sikkerhed altid i første række. For at bremse spredningen af virusset har vi indført nye retningslinjer, såsom at begrænse fysisk kontakt og holde online-møder for at undgå rejser. Vores kunder får så vidt muligt stadig udført de fleste serviceydelser som de plejer.
3. Jeg er kunde og er bekymret. Hvad skal jeg gøre?
Vi har stor forståelse for at den nye situation kan skabe bekymring. Du er velkommen til at kontakte din faste kontaktperson hos Omø. Hvis du er i tvivl om hvem du skal henvende dig til, kan du sende en e-mail til vores lokale kundeservice, og så vil vi sætte dig i forbindelse med vedkommende.
4. Har I en plan for at erstatte medarbejdere der ikke kan møde op?
Vi gør altid alt hvad vi kan, for at virksomheden er godt bemandet. I lyset af den nye situation i forbindelse med coronavirusset har alle ledere i virksomheden desuden en beredskabsplan så arbejdet kan fortsætte hvis medarbejdere er tvunget til at blive hjemme.
5. Har I sørget for at der er en specifik vejledning i forbindelse med de opgaver hvor jeres ansatte er nødt til at have kontakt med kunder?
Vi må alle sammen påtage os et ansvar for at begrænse smittespredning. I vores vejledning står der blandt andet at man skal undgå fysisk kontakt og så vidt muligt holde online-møder i stedet for almindelige møder. Mange af de opgaver vi udfører, indebærer dog ikke fysisk kontakt med vores kunder.
6. Mit firma er kunde hos Omø, og vi er i øjeblikket i en situation hvor vi ikke kan gøre brug af serviceydelsen. Hvad kan der gøres ved det?
Vi vil anbefale at du kontakter din faste kontaktperson på Omø. Vi har alle et ansvar for at begrænse konsekvenserne af den nuværende situation og sammen være opmærksomme på hvilke løsninger der er mulige at iværksætte.
7. Er nogle af jeres ansatte i karantæne lige nu?
Hos os kommer sikkerhed altid i første række. Det gælder både vores medarbejdere, vores kunder og samfundet omkring os. Derfor skal alle medarbejdere der har symptomer på infektion eller lignende, blive hjemme. Og alle medarbejdere der har mulighed for at arbejde hjemmefra, bliver opfordret til at gøre det for at minimere smittespredning. Desuden overholdes alle de øvrige myndigheds vejledninger f.eks. ang. karantæne i forbindelse med udenlandsrejser.
Links til lokale myndigheder:
- Sverige, Krisinformation för svenska myndigheter
- Norge, Folkehelseinstituttet
- Danmark, Sundhedsstyrelsen